Debiteurenbeheer
Bedrijven verkopen heel veel spullen en/of diensten. Deze diensten of spullen worden niet gelijk allemaal bij de kassa afgerekend. Toch wil elke onderneming zo snel en volledig mogelijk zijn geld binnenkrijgen. Dus dit moet je dat als organisatie goed bijhouden. Als bedrijf moet je goed op orde hebben welke klanten nog moeten betalen en voor wanneer. Voor ondernemers met weinig klanten is dit niet lastig. Echter als jij vele klanten hebt wordt dit lastiger.
Gedegen debiteurenbeheer kan veel problemen voorkomen. Wanneer er goed in beeld is welke rekeningen nog openstaan kan je daarop letten. Zo kan een bedrijf voorkomen dat ze wanbetalers krijgen of het in geld nood komen. Doordat klanten te laat betalen. Het is dus niet alleen de eerste rekening sturen naar een klant. Het is ook de aanmaningen sturen en desnoods een deurwaarder sturen.
Creditcontroller
Creditcontrollers regelen dit allemaal voor een bedrijf. Zij moeten er voor zorgen dat de klanten snel hun rekeningen betalen. Ook zorgen ze voor een goede rekeningoverzicht van het bedrijf. Hierdoor kunnen bedrijven ook op tijd hun eigen rekeningen betalen. (Assistent) controllers hebben ook de bevoegdheid om klanten aanmaningen te sturen en op te bellen. Wanneer klanten weigeren te betalen kunnen ze zelfs een deurwaarder langssturen.
01 – Introductie
Wat is debiteurenbeheer?
Debiteurenbeheer is een verzamelnaam voor een aantal activiteiten, die binnen de boekhouding plaatsvinden. Maar debiteurenbeheer strekt zich ook uit buiten de boekhouding. Denk aan, verkoop, marketing, beleid en communicatie.
Hoezo verkoop?
- Verkeerde item ingetikt, rode i.p.v. groene pennen
- Andere betalingstermijn afspreken
- levering op een later tijdstip i.p.v. gelijk aanleveren.
Hoezo Marketing, Communicatie en Beleid?
- Niet van tevoren besproken kortingen
- Nieuwe acties
- Afwijkend beleid
- Gewoon niet doorgeven van…
Activiteiten van debiteuren?
Het boeken van kas, bank en giro vindt binnen de boekhouding plaats, maar hoeft niet per se een debiteuren aangelegenheid te zijn. Denk aan centrale of externe boekingen via bijvoorbeeld een Shared Service Center.
Boeken
Het boeken, vanuit kas bank en giro, van openstaande facturen is een secure aangelegenheid, omdat er:
- Uitzoeken deelbetalingen
- Klachten behandelen en
- Kortingen na de betalingen naar voren laten komen
Aanmanen
Aanmanen is te splitsen in:
- Schriftelijke aanmanen
- Telefonisch incasseren
Limietbepaling
Nieuwe klanten worden door sales aangebracht en moeten worden voorzien van een limiet.
Kredietbepaling
Het is soms van belang dat in bepaalde branche klanten op krediet kunnen afnemen.
Andere debiteurenactiviteiten
- Kortingen boeken. Korting voor het versneld betalen van facturen is veelal tijdsafhankelijk.
- 2% korting voor betaling binnen 8 of 14 dagen, terwijl 30 dagen zonder korting is.
Levering op krediet
Levering op vooruitbetaling
Debiteurenbeleid
Handelen binnen de kaders die in overleg met de directie zijn neergelegd.
Debiteuren risico’s
- Tijd: Uitstel van betaling > Betalingsregeling
- Niet willen/kunnen betalen > Wanbetaling
- Faillissement (Overmacht)
- Klant is niet bekend bij KVK
- Verdwenen met onbekende bestemming
- Uiteen gaan van de Vennoten (VOF)
Klachtenregistratie
Het registreren van de binnenkomende klachten, welke veelal factuur gerelateerd zijn, en het volgen van de klacht tot en met de afhandeling ervan.
Debiteurenbeheer wordt ook wel omschreven als
- Credit Management
- het beheren van de inkomende geldstroom
- Incasseren openstaande vorderingen
Het is geen crediteurenbeheer. Crediteuren beheren de uitgaande geldstroom.
02- Belproces debiteuren
Niet alle klanten betalen gelijk hun facturen. Vaak zijn ze het vergeten. Maar ook kan er iets fout gegaan zijn met de factuur. Wanneer dit niet zo is zijn er twee andere redenen tot om niet te betalen. Ten eerste de klant wil niet betalen. De tweede reden is de klant kan niet betalen. Nadat je de klant hierover schriftelijk benaderd hebt, kan je overgaan tot telefonisch benaderen. Hieronder leest u hoe u het belproces inrichten kan Ook schriftelijke aanmaningen komen aan bod.
Stappenplan telefoongesprek
Hieronder vindt u een stappenplan van hoe u een telefoongesprek kan voeren met iemand die nog moet betalen. Eerst ziet u hoe de klant kan reageren en daarna hoe u daarop kan antwoorden.
Goedemiddag dhr./mevr. u spreekt met ………… van … (Uw bedrijf) Spreek ik met de crediteurenafdeling? Of: Ik ben op zoek naar iemand van de crediteurenafdeling.
Ik bel u inzake een (aantal) openstaande factu(u)r(en):
* Ik ga daar niet over.
- Vragen naar juiste persoon, laten doorverbinden of contactgegevens van de verantwoordelijke vragen.
- Indien niet in gesprek met verantwoordelijke, gegevens mailen/faxen naar verantwoordelijke en een belafspraak proberen te maken.
* Ik heb geen hier geen tijd voor.
- Vervolg belafspraak maken of mailadres/faxnummer vragen en gegevens mailen/faxen.
* Ik heb de factuur nooit ontvangen.
- Kopie van de facturen opsturen of mailen.
- Vervolg belafspraak maken inzake betaling
* De factuur is onjuist.
- Bekijken of er eerder een klacht is geweest, of deze reeds opgelost is of nog opgelost moet worden.
- Klacht inzake factuur registreren en doorzetten naar klachtoplosser of zelf oplossen, hierna klant informeren over oplossing.
* De factuur heb ik reeds betaald.
- Informeren wanneer de factuur is betaald, het bedrag en met welke omschrijving.
- Als betaling niet te vinden is, klant vragen om een bewijs van betaling.
* De facturen worden automatisch geïncasseerd.
- Controleren van bankgegevens, indien correct, nogmaals incasseren.
- In geval van storneren, vragen naar reden en hierna de klant handmatig laten betalen of opnieuw incasseren
* Ik kan de factuur niet betalen.
- Klant vertellen dat je bereid bent om een betalingsregeling te treffen (maximaal vier termijnen), tevens klant vertellen dat dit zijn laatste optie is, indien de regeling niet wordt nagekomen, de vordering uit handen wordt gegeven.
- Betalingsregeling telefonisch afspreken met klant en de regeling op papier zetten, aan klant verzenden en laten ondertekenen en retourneren.
- Als een betalingsregeling geen optie is voor de klant, een laatste kans geven voor betaling, indien de klant zich hier niet aan houdt,
- ingebrekestelling versturen en eventueel vordering uit handen geven.
* Oh ja, die factuur ga ik betalen…..
- Aan klant vragen wanneer de betaling plaats gaat vinden en of hij wel echt alle gegevens heeft.
- Betalingsdatum in de gaten houden en kijken of de betaling echt wel binnen komt.
* De verantwoordelijke is op vakantie, dus de factuur wordt over een maand betaald.
- Door blijven vragen naar de verantwoordelijke voor de betalingen, desnoods vraag je door naar de directeur, er moet iemand zijn, de salarissen worden waarschijnlijk ook betaald tijdens de vakantie van de verantwoordelijke.
* Na een soortgelijke smoes, zoals bovenstaand omschreven, kan het beste op de volgende
- manier antwoord worden gegeven: Hoe gaat u ervoor zorgen dat het factuurbedrag (bij- voorbeeld morgen) op onze rekening komt te staan?
Tips voor het telefoongesprek
- Wacht niet te lang met bellen. Werk altijd volgens een plan of schema.
- Bedenk vooraf wat de toonzetting van het gesprek moet zijn, zakelijk, vriendelijk of streng.
- Bereidt het gesprek goed voor en houdt de benodigde informatie bij de hand zodat onterechte tegenwerpingen direct kunnen worden weerlegd.
- Probeer zo snel mogelijk de oorzaak van de non-betaling te ontdekken.
- Ga eerst na of levering, toezeggingen en facturering van uw kant volledig zijn nagekomen en correct zijn alvorens te bellen.
- Neem klachten serieus en handel ze correct af. En probeer (voor zover mogelijk) een klik te maken met de klant, zodat deze de volgende keer wat makkelijker overgaat tot betalen.
- Probeer iets tegenover de betaling te stellen (bijvoorbeeld het uitleveren van een vastgehouden bestelling).
- Zoek uit wie de verantwoordelijke persoon is bij uw debiteur en vraag direct naar hem of haar.
- Schrijf alle gemaakte afspraken op en bevestig dit schriftelijk. (voorkom hierbij e-mail)
- Herhaal aan het einde van het gesprek de door de debiteur gedane toezeggingen.
- Ook al heeft u het vertrouwen in de debiteur verloren: blijf altijd correct!
Proces
Waneer een factuur nog niet voldaan is voor de vervaldatum kunt u aanmaningen gaan sturen. hieronder een voorbeeld van een schema voor het schriftelijk en telefonisch aanmanen.
Na vervaldatum | Aanmanen |
1 dag | 1e aanmaning |
4 dagen | 1e call naar klant |
10 dagen | 2e aanmaning |
11 dagen | eventueel leveringsstop |
14 dagen | 2e call naar klant |
21 dagen | 3e (en laatste) aanmaning inclusief ingebrekestelling |
24 dagen | 3e (en laatste) call naar de klant |
27 dagen | vordering naar leidinggevende voor opvolgen |
31 dagen | vordering uit handen aan het incassobureau |
Voorbeelden aanmaningen
1e aanmaning
De grote Boog
Dorpsstraat 1
1275 KY Beverwijk
Beverwijk, 20 maart 2020
Betreft : Betalingsherinnering
Geachte heer/ mevrouw,
Bij controle van onze administratie is gebleken dat een bedrag, groot € 3.135,16, nog niet is voldaan. De betalingstermijn van onze facturen is 14 dagen. Deze termijn is reeds verstreken.
Overzicht openstaande factu(u)r(en):
Factuurnummer | Factuurdatum | Factuurbedrag in € |
123 | 01-03-2020 |
178,49 |
456 | 02-03-2020 |
2898,24 |
789 | 03-03-2020 |
58,49 |
—————- |
||
Totaal openstaand |
3135,16 |
De ontvangsten tot en met 19 maart 2020 zijn hierin verwerkt.
Wij verzoeken u derhalve om uiterlijk binnen 8 dagen het openstaande
factuurbedrag op onze bankrekening 12.34.56.789 t.n.v. WR Financiële Detachering o.v.v. debiteurennummer en factuurnummer(s), te voldoen.
Indien uw betaling dit schrijven heeft gekruist, dan kunt deze herinnering als
niet geschreven beschouwen.
Met vriendelijk groet,
Uw naam
2e aanmaning
De grote Boog
Dorpsstraat 1
1275 KY Beverwijk
Beverwijk, 1 april 2020
Betreft : Aanmaning
Geachte heer/ mevrouw,
Op ons vorige verzoek d.d. 20 maart 2020 tot betaling van factu(u)r(en) waarvan de vervaldatum is verstreken, hebben wij geen (volledige) betaling ontvangen. Wij verzoeken u dringend het openstaande saldo per omgaande te voldoen op rekeningnummer 12.34.56.789 t.n.v. WR Financiële Detachering o.v.v. debiteurennummer en factuurnummer(s), te voldoen.
Factuurnummer | Factuurdatum | Factuurbedrag in € |
123 | 01-03-2020 |
178,49 |
456 | 02-03-2020 |
2898,24 |
789 | 03-03-2020 |
58,49 |
—————- |
||
Totaal openstaand |
3135,16 |
De ontvangsten tot en met 1 april 2020 zijn hierin verwerkt.
Indien de factu(u)r(en) niet akkoord zijn ivm een/meerdere klacht(en), verzoeken wij u dit per omgaande aan onze debiteurenafdeling kenbaar te maken.
Erop vertrouwende u hiermee voldoende in kennis te hebben gesteld en in afwachting van uw tijdige betaling, verblijven wij,
Uw naam
3e aanmaning/ingebrekestelling
De grote Boog
Dorpsstraat 1
1275 KY Beverwijk
Beverwijk, 12 april 2020
Betreft : Ingebrekestelling
Geachte heer/mevrouw,
Bij controle van onze administratie, tot en met ontvangstdatum 12 april 2020, hebben wij geconstateerd dat een bedrag, groot € 3.135,16 nog open staat. Het betreft de onderstaande facturen:
Overzicht openstaande factu(u)r(en):
Factuurnummer | Factuurdatum | Factuurbedrag in € |
123 | 01-03-2020 |
178,49 |
456 | 02-03-2020 |
2848,24 |
789 | 03-03-2020 |
58,49 |
—————- |
||
Totaal openstaand |
3135,16 |
Wij stellen u middels dit schrijven in gebreke. WR acht het dan ook noodzakelijk deze vordering direct opeisbaar te stellen, mits uiterlijk 5 dagen na dagtekening van dit schrijven het openstaand saldo middels een telefonisch overboeking bij WR is bijgeschreven op bankrekeningnummer 12.34.56.789 t.n.v. WR o.v.v. debiteurennummer en factuurnummers.
Alle ontvangen betalingen zullen wij conform de wettelijke bepalingen boeken.
Indien u wederom in gebreke blijft, zullen wij zonder nadere kennisgeving, de vordering uit handen geven aan derden. U dient zich te realiseren dat alle kosten, zowel buitengerechtelijk als gerechtelijk, geheel voor uw rekening zullen komen.
Erop vertrouwende u hiermee voldoende in kennis te hebben gesteld en in afwachting van uw tijdige betaling, verblijven wij,
Uw naam
03 – Voorbeeld 1e Duitse aanmaning
Voorbeeld 1e Duitse aanmaning
Riesen GmbH
Schwarzwaldstrasse 114
114000 – GH
HAMBURG
DEUTSCHLAND
1. Mahnung
Kundennummer: 221404 Weesp, 5 januar 2006
Sehr geehrte Dame / Herr,
Anhand nachstehender Liste können Sie erkennen, dass bei einer oder mehreren Rechnungen das vereinbarte Zahlungsziel überschritten ist.
Rechnungsnummer Rechnungsdatum Betrag offen fällige tages
x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x
Bei eventuell anfallenden Fragen wenden Sie sich bitte an den unten angegebenen Sachbearbeiter.
Umgehende Zahlung wird erbeten.
Hochachtungsvoll,
WR medewerker
Tel: +31 (0)10-9998199
Fax: +31 (0)10-9998259
E-mail: X X X X X X X X X X X
Let op dat er briefpapier gebruikt wordt met daarop vermeldt de adresgegevens van jouw opdrachtgever en zijn bankrekeningnummer of pas deze eventueel in bovenstaande tekst in.
In het geval dat de betaling vanuit het buitenland moet plaatsvinden vermeldt dan ook de zgn. Swift-code van het bankrekeningnummer.
04 Voorbeeld 1e Engelse aanmaning
Hieronder tref je een voorbeeld aan van een 1e aanmaning in de Engelse taal.
Voorbeeldbrief
Clientlogic Ltd.
100 Great northern road
Phoenix House
DERBY, DE1 1NJ
UNITED KINGDOM
First Reminder
Customer number: 221404 Weesp, 5th may 2006
Dear Sir, Madam,
We would call your attention to the below referenced overdue account showing invoice(s), past our “payment terms” for which we are still awaiting payment.
Invoice number Invoice date Amount open Days overdue
xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx
If you have any query preventing settlement of the account, please do not hesitate to contact me.
If payment of the above has been made within the last few days, please ignore this reminder and accept our apologies.
We thank you for your business and would appreciate a quick response.
Kind Regards,
WR medewerker
Tel. +31 (0)10-9998199
Fax +31 (0)10-9998259
E-mail XXXXXXXX
Let op
Vermeld briefpapier met daarop de adresgegevens en het bankrekeningnummer van de opdrachtgever, of pas deze gegevens in bovenstaande tekst in. Moet een betaling vanuit het buitenland plaatsvinden? Vermeld dan ook de Swift-code van het bankrekeningnummer.
05 Voorbeeld 1e Franse aanmaning
Le Jardin SA
15 Rue de polonaise
114000 – Paris
LA FRANCE
Premiere Sommation
Numero de client: 221404 Weesp, 15 janvier 2006
Monsieur / Madame,
Ci-dessous vous trouvez un sommaire des postes etant ouverts.
Nous manions un terme de 14 jours. Cette terme est déjà passer:
Numero de facture Date de la facture Montant de facture Jour plus tard
x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x
Pour toutes les question, vous pouvez contacter [WR medewerker].
Si les factures sont déjà payees, vous pouvez cette sommation pas envoyer.
Avec les salutions aimables,
WR medewerker
Tel: +31 (0)10-9998199
Fax: +31 (0)10-9998259
E-mail: X X X X X X X X X
Let op dat er briefpapier gebruikt wordt met daarop vermeldt de adresgegevens van jouw opdrachtgever en zijn bankrekeningnummer of pas deze eventueel in bovenstaande tekst in.
In het geval dat de betaling vanuit het buitenland moet plaatsvinden vermeldt dan ook de zgn. Swift-code van het bankrekeningnummer.
06 Voorbeeld 2e Duitse aanmaning
Riesen GmbH
Schwarzwaldstrasse 114
114000 – GH
HAMBURG
DEUTSCHLAND
2. Mahnung
Kundennummer: 221404 Weesp, 15 januar 2006
Sehr geehrte Dame / Herr,
Trotz unserer 1. Mahnung haben wir bis jetzt keinen Zahlungseingang erhalten.
Nachstehender Rechnung ist nunmehr weit überfällig und wir erwarten die prompte Begleichung. Bitte bestätigen Sie uns, dass Sie die Zahlung heute veranlasst haben.
Rechnungsnummer Rechnungsdatum Betrag offen fällige tages
x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x
Bei eventuell anfallenden Fragen wenden Sie sich bitte an den unten angegebenen Sachbearbeiter.
Hochachtungsvoll,
WR medewerker
Tel: +31 (0)10-9998199
Fax: +31 (0)10-9998259
E-mail: X X X X X X X X X
Let op dat er briefpapier gebruikt wordt met daarop vermeldt de adresgegevens van jouw opdrachtgever en zijn bankrekeningnummer of pas deze eventueel in bovenstaande tekst in.
In het geval dat de betaling vanuit het buitenland moet plaatsvinden vermeldt dan ook de zgn. Swift-code van het bankrekeningnummer.
07 Voorbeeld 2e Engelse aanmaning
Hieronder tref je een voorbeeld aan van een 2e aanmaning in de Engelse taal.
Voorbeeldbrief
Clientlogic Ltd.
100 Great northern road
Phoenix House
DERBY, DE1 1NJ
UNITED KINGDOM
Second Reminder
Customer number: 221404 Weesp, 15th may 2021
Dear Sir, Madam,
We recently brought to your attention the below referenced account via our previous dunning letter. The amount mentioned below is now considerably past due and we are concerned that to date we have not received a payment from you.
Invoice number Invoice date Amount open Days overdue
x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x
We would request immediate payment in order to keep your credit in good standing and to avoid any disruption to our business partnership.
Please courier your payment today or send by “wire transfer”.
Yours faithfully.
WR medewerker
Tel: +31 (0)10-9998199
Fax: +31 (0)10-9998259
E-mail: X X X X X X X X X
Let op dat er briefpapier gebruikt wordt met daarop vermeldt de adresgegevens van jouw opdrachtgever en zijn bankrekeningnummer of pas deze eventueel in bovenstaande tekst in.
In het geval dat de betaling vanuit het bui
08 Voorbeeld 2e Franse aanmaning
Le Jardin SA
15 Rue de polonaise
114000 – Paris
LA FRANCE
Deuxième Sommation
Numero de client: 221404 Weesp, 15 janvier 2006
Monsieur / Madame,
Ci-dessous vous trouvez un sommaire des postes etant ouverts.
Malgré, quelques sommations, nous n’avons pas reçu aucune payement de vous.
Nous vous demandons gentiment, mais fermement, de payer le sommaire ouvert a nous depuis 14 jours.
Numero de facture Date de la facture Montant de facture Jour plus tard
x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x
Pour toutes les question, vous pouvez contacter WR medewerker.
Dans l’attente, recevez, madame / monsieur, nos salutations distinguées.
Met vriendelijke groeten,
WR medewerker
Tel: +31 (0)10-9998199
Fax: +31 (0)10-9998259
E-mail: X X X X X X X X X
Let op dat er briefpapier gebruikt wordt met daarop vermeldt de adresgegevens van jouw opdrachtgever en zijn bankrekeningnummer of pas deze eventueel in bovenstaande tekst in.
In het geval dat de betaling vanuit het buitenland moet plaatsvinden vermeldt dan ook de zgn. Swift-code van het bankrekeningnummer.
09 Voorbeeld 3e Engelse aanmaning
Clientlogic Ltd.
100 Great northern road
Phoenix House
DERBY, DE1 1NJ
UNITED KINGDOM
Final Notice
Customer number: 221404 Weesp, 25th may 2005
Dear Sir, Madam,
In spite of previous reminders, the amount specified below remains unpaid.
Invoice number Invoice date Amount open Days overdue
x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x
We request you to arrange settlement within 8 days after today. Failure to settle the outstanding invoices will force us to place your account in the hands of our lawyers.
We intend to claim interest at the statutory rate in relation to the outstanding amounts. All costs of this process will be for your account.
Please be assured we value our relationship and we trust that the above procedure will not be necessary.
Yours faithfully.
WR medewerker
Tel: +31 (0)10-9998199
Fax: +31 (0)10-9998259
E-mail: X X X X X X X X X
Let op dat er briefpapier gebruikt wordt met daarop vermeldt de adresgegevens van jouw opdrachtgever en zijn bankrekeningnummer of pas deze eventueel in bovenstaande tekst in.
In het geval dat de betaling vanuit het buitenland moet plaatsvinden vermeldt dan ook de zgn. Swift-code van het bankrekeningnummer.
10- Smoezen
Gehoorde smoezen om facturen niet te betalen:
- Hanteren standaard 45/60/90 dagen betaaltermijn
- Over het hoofd gezien / Vergeten
- S.v.p. kopie per fax. Kan ‘m niet vinden
- Wacht op creditnota
- Personele problemen (vakantie, ziekte, reorganisatie)
- Zit niet op mijn plek. Kan het nu niet nakijken
- Nog niet akkoord. Ligt nog bij inkoop
- Hebben momenteel de middelen niet
- Wachten zelf op betaling van onze klanten
- Groeien, hebben geld nodig voor expansie / hebben nog steeds last van naweeën van overnames
- Overgegaan op nieuw betaalsysteem, maar blijkt nog niet goed te werken.
- Kreeg geen opdracht tot ….
- Jullie hebben niet gebeld
- Ind.terr.inbraak gevoelig. Administraties worden vernield/gestolen
- Er is een issue/levering niet volledig ontvangen,daardoor wordt er niet betaald.
Wat klant verder ook voor smoezen verzint om de facturen toch maar (nog) niet te hoeven te betalen maakt eigenlijk niet uit!
Uiteindelijk dient elke transactie te worden afgerond middels het betalen van de factuur. Er zijn producten/goederen/diensten geleverd en er is een factuur gestuurd. Die factuur dient nu betaald te worden overeenkomstig de gemaakt afspraken.
11 – Gerechtelijk traject
Dagvaarden
- De vordering wordt aangeleverd
- Je maakt de dagvaarding op
- Je vraagt een uittreksel GBA bij de gemeente op
- Je controleert de gegevens en de kosten
- Je vergelijkt de gegevens van de GBA met de gegevens die de klant heeft aangeleverd
- Je zet de zitting minstens 3 weken verder
Vonnis
- Je krijgt het vonnis
- Je controleert of de vordering is toegewezen
- Je controleert of de debiteur is komen opdagen en een regeling heeft via de rechter
- Je controleert de kosten
Betekenen
- Je maakt de betekening op
- Je zet er een termijn op van 5 dagen om te reageren
- Als er een regeling is afgesproken via de rechter dan mag je niet betekenen
Beslag
Er zijn 4 soorten beslag:
- Loonbeslag
- Bankbeslag
- Beslag roerende zaken
- Beslag onroerende zaken
Loonbeslag
- Je informeert naar het inkomen van de debiteur.
- Dit kan zijn een salaris van een werkgever of een uitkering.
- Als je de informatie niet van de debiteur krijgt dan ga je het opvragen bij de sociale dienst en het uwv.
- Heeft de debiteur geen uitkering dan heeft hij waarschijnlijk een baan. Als de debiteur niet wil zeggen waar hij werkt dan leg je bankbeslag aan het einde van de maand.
- Als je de informatie terug krijgt van de uitkerende instantie of de werkgever, dan bekijk je of er al andere beslagen op gelegd zijn.
- Indien dit het geval is bekijk je voor hoeveel er beslag is gelegd in totaal. En hoeveel beslagleggers er zijn
- Als de baten niet opwegen tegen de kosten dan leg je beslag roerende zaken
- NB. Als de belasting dienst of een uitkerende instantie al beslag heeft gelegd voor een groot bedrag dan kan je beter geen beslag leggen. Deze instanties zijn namelijk preferent. In dat geval ga je ook over tot beslag roerende zaken
- NB. Er mag GEEN beslag gelegd worden op studiefinanciering, kinderbijslag, toeslagen van de belastingdienst (bijv huurtoeslag, zorgtoeslag etc) en voorlopige terug gave van de belastingdienst
Bankbeslag
- Als er een rekeningnummer bekend is dan informeer je welke bank het is en dan leg je daar beslag op
- Als er geen rekeningnummer bekend is dan leg je mulitibankbeslag. Dat betekend dat je op 5 banken beslag legt. Namelijk: ABN Amro, ING bank, Postbank, Rabobank en de Fortisbank
- Je vult in het beslagstuk de juiste gegevens in. Namelijk: B(urger)S(ervice)nummer, naam, adres, woonplaats en geboortedatum
- Bankbeslagen worden altijd aan het einde van de maand gelegd. De meeste salarisstortingen vinden aan het einde van de maand plaats
Beslag roerende zaken
- Beslag roerende zaken zijn dingen die verplaatst kunnen worden zoals bijv t.v., radio, wasmachine etc.
- Er wordt een aankondiging gedaan per brief, als je op de datum niet thuis bent dan wordt de deur opengebroken door een slotenmaker. Alle waardevolle spullen worden genoteerd.
- Daarna krijgt de debiteur nog de kans om een regeling te treffen. Doet de debiteur dat niet of komt hij het niet na dan worden de spullen daadwerkelijk in beslag genomen.
Beslag onroerende zaken
- Een koophuis is het meest bekend
- met dit beslag kan een betaling worden afgedwongen of het koophuis kan verkocht worden om de schulden af te lossen
- Hypotheekverstrekkers hebben geen vonnis nodig
Schuldsanering
- Als een debiteur niet meer uit zijn schulden zelf kan komen dan kan hij contact opnemen met de gemeentelijke kredietbank of een andere instantie.
- Hiervoor is wel een wachtlijst.
- Na de schuldsanering kan de debiteur in de WSNP komen. Hierover beslist de rechter.
WSNP/Faillissement
- Als de rechter een uitspraak gedaan heeft inzake de WSNP, moeten alle vorderingen ingediend worden bij een curator.
- WSNP staat voor Wettelijke Schuldsanering Natuurlijke Personen.
Kosten deurwaarder
- Dagvaarding € 70,85
- Betekening € 68,20
- Beslag vanaf € 93,21
12 – Aanmaanproces; Telefonisch incasseren
Je kunt op 3 manieren aanmanen:
-
Schriftelijk
-
Telefonisch
-
Schriftelijk en telefonisch
Nadelen van schriftelijk aanmanen:
- Onpersoonlijk
- Komt de aanmaning wel aan?
- Krijgt de juiste persoon de aanmaning?
- Is er een probleem?
- Geen interactie
Telefonisch:
- Persoonlijk
- Mogelijk direct juiste persoon
- Je verneemt het probleem
- Direct te actie ondernemen?
- Wel interactie
Schriftelijk en telefonisch:
- Maak een tijdlijn
- Bepaal wanneer je schriftelijk en telefonisch aanmaant
- Veel werk
Hoe je te werk gaat is geheel aan jou als debiteurenbeheerder rekening houdend met het beleid van het bedrijf.
Opgave
- De firma Hoogvliet heeft 4 facturen met een totaalbedrag Euro 25.000 openstaan. Deze facturen zijn 5 dagen geleden vervallen. Er is bekend dat Hoogvliet een betalingspolitiek hanteert van 4 tot 10 dagen over de termijndatum.
Vraag: wat ga je doen?
- Wacht je met aanmanen tot vervaldag 10?
- Ga je deze debiteur meenemen in de schriftelijke aanmaanronde?
- Of ga je deze debiteur telefonisch benaderen?
Wat weet je niet?
- a) Of de facturen zijn aangekomen
- b) Of de goederen zijn aangekomen
- c) Of de facturen reeds zijn afgetekend of dat er nog klachten zijn
- d) Of de facturen reeds zijn ingeboekt
- e) Of de facturen reeds ter betaling klaarstaan
Je gaat schriftelijk aanmanen:
Na het sturen weet je eigenlijk nog steeds niets. Je weet niet eens of je aanmaning is aangekomen bij de juiste persoon of afdeling. Als er een probleem is met een factuur, is het te hopen dat de klant jou belt.
Je gaat telefonisch aanmanen:
Je kunt ervoor kiezen om alleen maar telefonisch aan te manen. Je kunt dan echt alles te weten komen en direct actie ondernemen. Bijgaand een lijst met tips voor het telefonisch aanmanen.
Schriftelijk en telefonisch aanmanen:
Als je dit zou kunnen combineren, heb je de ideale situatie. Als je een herinnering of aanmaning hebt verstuurd, kun je tijdens je gesprek hier mooi naar refereren. Deze optie kost wel veel tijd.