Naar de inhoud springen
Debiteurenadministratie
De taken van een debiteurenadministratie
- Opstelling van de Algemene Voorwaarden tevens de leverings- en betalingsvoorwaarden.
- Het bepalen van de brancherisico’s.
- Het bepalen van het eigen bedrijfsrisico.
- Het inwinnen van algemene informatie over de debiteurenportefeuille.
- Het inwinnen van bedrijfs/kredietinformatie over potentiële klanten.
- Het inwinnen van bedrijfs/kredietinformatie over potentiële klanten waarmee reeds contacten zijn gelegd of klanten die zich spontaan hebben aangemeld.
- Het regelmatig inwinnen van bedrijfskredietinformatie over vaste klanten die af en toe worden bediend.
- Overleg met brancheverenigingen of jurist over aanpassingen in de algemene- en betalingsvoorwaarden.
- Het nemen van beslissingen over nieuwe en vaste klanten.
- Het intern verstrekken van informatie over debiteuren.
- Een visie uitwerken terzake speciale kredietvoorwaarden (leverancierskrediet).
- Het maken van duidelijke kredietafspraken.
- Het vaststellen en op schrift stellen van individuele kredietafspraken.
- Het bepalen van een debiteurenbeleid.
- Het regelmatig evalueren van het debiteurenbeleid.
- Besluitvorming terzake oninbare vorderingen.
- Het afschrijven van oninbare vorderingen.
- Bepalen wie eindverantwoordelijkheid draagt voor verliesposten op debiteuren.
- Het onderhouden van contacten met slechte debiteuren.
- Het onderhouden van contacten met banken en andere geldgevers.
- Het vaststellen van bevoegdheden van personen m.b.t. debiteurenbeheer.
- Afdeling debiteurenbeheer opzetten.
- Het selecteren van personeel voor debiteurenbeheer.
- Het inrichten van de afdeling debiteurenbeheer ook eventueel toevoegen aan afdeling boekhouden.
- Het inrichten van de administratie van het debiteurenbeheer.
- Bepalen op welke wijze de geautomatiseerde administratie kan verlopen.
- Het opleiden of scholen van personeel voor debiteurenbeheer.
- De bevoegdheden van personeel debiteurenbeheer op schrift stellen.
- Het op gang brengen van goede communicatie tussen debiteurenbeheer en andere afdelingen of medewerkers.
- Het voeren van overleg met de afdeling Marketing.
- Het inrichten van klanten/debiteurendossiers.
- Het analyseren van oorzaken van verliezen op debiteuren.
- Het bijhouden van verliezen en daarover rapportages opstellen.
- Het gemiddeld aantal uitstaande dagen per debiteur vaststellen.
- Het laten uitwerken van voorstellen die het aantal uitstaande dagen doen verminderen.
- Het nemen van besluiten alvorens er aanmaningen de deur uitgaan.
- Het opstellen van aanmaningsbrieven.
- Het nazien van aanmaningsbrieven voordat die de deur uitgaan.
- Het benaderen van moeilijke debiteuren per telefoon of persoonlijk.
- Het onderhouden van contacten met afdelingen over betwiste vorderingen.
- Het onderhouden van contacten met afdelingen die klachten behandelen in relatie tot debiteurenbeheer.
- Het nemen van acties bij geruchten omtrent branches en individuele klanten.
- Het opstellen en uitwerken van statistieken en rapportages.
- Aanleggen van een zwarte lijst in overleg met andere bedrijven.
- Het lezen/bijhouden van vakliteratuur.
- Het onderzoek doen naar de mogelijkheden van factoring.
- Het onderzoek doen naar de mogelijkheden van kredietverzekeren.
- Het nemen van besluiten omtrent eventuele incasso-actie ( tijdig uit handen geven en welke vordering op welk tijdstip).
- Het onderhouden van de contacten met het incassobureau.
- Alle taken die gericht zijn op het verbeteren van het debiteurenbeleid en -beheer.