Sollicitatiegesprek

De eerste vier minuten van het gesprek kunnen doorslaggevend zijn. De uiterlijke kenmerken vallen altijd direct op, hoe irrelevant het ook klinken mag. Uit onderzoek is gebleken dat veruit de meeste werkgevers van mening zijn dat de presentatie van de sollicitant zeer belangrijk is. Men vermoedt dat een sollicitant die zichzelf goed kan presenteren, ook goed zal presteren.

Binnenkomst
Het belangrijkste aspect van je binnenkomst is het tijdstip. je kunt beter te vroeg binnenkomen dan te laat. Kom echter niet té vroeg want dat geeft de indruk dat je niet kunt plannen. Ben je wel te vroeg ga dan een stukje lopen door de wijk, blijf even wachten in je auto of ga ergens wat drinken. Kun je gelijk even ontspannen om gemakkelijker het gesprek in te gaan. En vergeet absoluut niet om je telefoon uit te schakelen voordat je naar binnengaat. Een rinkelende telefoon wordt beslist niet gewaardeerd en je zult het jezelf moeilijk maken als ie af gaat. Voorkom dit!

Na het betreden van het gebouw meld je je netjes bij de receptie. Vaak word gevraagd om plaats te nemen en te wachten op de desbetreffende persoon. Benut deze minuten goed. Ga rustig zitten, kijk goed om je heen en snuif de sfeer op. Op het moment dat je gesprekspartner aankomt lopen sta je op en kijkt hem of haar recht in de ogen en stel jezelf voor met een stevige handdruk. Knijp niet te hard, maar geef zeker geen slap handje.

Tijdens het gesprek
Laat duidelijk merken dat je interesse toont door voorover te gaan zitten i.p.v. achterover leunend in je stoel.

Het is belangrijk om oogcontact te houden met je gesprekspartner. Creëer geen ongemakkelijke sfeer door hem of haar aan te staren maar doe zoals je normaal ook doet terwijl je met iemand anders praat. Heb je een gesprek met meerdere personen, kijk dan af en toe van de een naar de ander, maar concentreer je op degene die aan het woord is. Oogcontact komt eerlijk, oprecht en serieus over. Laat je je blik steeds afdwalen dan kan dat blijk geven van onrust en desinteresse.

Tijdens het gesprek zit je ontspannen met je handen op tafel en niet onderuit gezakt. Friemel niet met je vingers, dat maakt een nerveuze indruk. Kun je het niet laten vouw dan je handen met gekruiste vingers in elkaar. Je armen voor je borst kruisen mag ook niet. Het kan relaxed en zelfverzekerd voelen maar het straalt afweer uit en komt onsympathiek over.

Praat rustig en begin opnieuw als je vastloopt in een zin. Als je de ander niet verstaat moet je dit meteen aangeven zodat je een helder antwoord kunt geven. Het is namelijk erger als je halverwege je antwoord moet aangeven dat je hem of haar niet goed hebt verstaan. Geef zo duidelijk mogelijk antwoord op de vragen en maak je antwoorden niet te lang. Je hoeft niet bang te zijn voor stiltes. Je mag best nadenken voordat je antwoord geeft. Maak hier goed gebruik van omdat je beter kunt nadenken voordat je antwoord geeft in plaats van antwoord te geven op een vraag waar je niet over hebt nagedacht.

Je sterke kanten benadruk je maar je bent wel eerlijk over je zwakkere kanten. Doe dit wel op een positieve manier. Vertel bijvoorbeeld hoe je een zwakke eigenschap compenseert met een sterke eigenschap. Probeer probleemloos over te komen.

Het belangrijkste van alles tijdens een gesprek is jezelf zijn. Doe je niet anders voor dan je bent!

De afronding
Waarschijnlijk ben je blij als het gesprek wordt afgerond. Blijf nog even bij de les! Meestal wordt je nog gevraagd of je voldoende informatie hebt of zelf nog vragen hebt. Denk goed na of je echt alles weet wat je wilt weten en vraag het als er behoefte is naar meer informatie.

Belangrijk is dat je weet hoe de procedure verder gaat verlopen. Als je gesprekspartner niet aangeeft wanneer je iets te horen krijgt vraag hier dan zelf naar.

Tot slot de vijf Do's and Dont's van een sollicitatiegesprek

Vijf Do's:

  1. Wees jezelf. Doe je niet anders voor dan je bent. Benadruk je sterke kanten, wees positief over je zwakke punten en probeer probleemoplossend over te komen.
  2. Zorg dat je eigen verhaal ten aanzien van opleidingen en werkervaringen soepel loopt.
  3. Neem een ontspannen houding aan en kijk alle gesprekspartners afwisselend aan. Dwaal niet af met je blik, dit kan ongeïnteresseerd overkomen.
  4. Blijf positief. Vertel dat je van voorgaande functies hebt geleerd en dat je daardoor jezelf beter hebt leren kennen.
  5. Beantwoord alle vragen. Ook als ze indiscreet zijn. Probeer het antwoord dan algemeen te houden.

Vijf Dont's:

  1. Je eerste indruk is belangrijk, kom dus niet te laat en doe geen felle make-up of ladingen parfum of after-shave op.
  2. Ga niet meteen zitten, maar wacht tot je een stoel wordt aangeboden.
  3. Doe je armen niet over elkaar, dat is een te gesloten houding. Vouw je handen in elkaar, dit voorkomt dat je zenuwachtig gaat trommelen.
  4. Geef geen "ja" of "nee" als antwoord. Licht je antwoord enigszins toe, zonder al te breedsprakig te worden
  5. Praat nooit negatief over je vorige of huidige werkgever, blijf wel eerlijk. Als het niet geklikt heeft tussen jou en je werkgever snapt iedere selecteur dat.

Vind je vaste baan

Al 28 jaar is WR het Werving en Selectie bureau voor vaste banen.