Situationeel leidinggeven
De effectiviteit wordt bepaald door twee factoren:
Taakbekwaamheid
De taakbekwaamheid is de mate waarin de medewerker in staat is om de taak goed uit te voeren. Hierbij wordt gekeken naar de kennis en vaardigheid motivatie en verantwoordelijkheidsgevoel van de medewerker.
Er worden vier niveaus van taakbekwaamheid onderscheiden:
- Een medewerker is voor een bepaalde taak onvoldoende bekwaam en is onvoldoende gemotiveerd.
- Een medewerker is voor een bepaalde taak onvoldoende bekwaam, maar is voldoende gemotiveerd.
- Een medewerker is voor een bepaalde taak voldoende bekwaam, maar is onvoldoende gemotiveerd.
- Een medewerker is voor een bepaalde taak voldoende bekwaam en is voldoende gemotiveerd.
Een goede leidinggevende past zijn/haar managementstijl aan, aan de taakbekwaamheid van de medewerker. Kun je je werkwijze niet aanpassen aan de situatie? Dan bereik je niet het gewenste resultaat. Een verkeerde aanpak kan negatief worden ervaren. Medewerkers kunnen daardoor minder goed gaan presteren, wat de relatie tussen jou en je medewerker mogelijk verslechtert.
Taakbekwaamheidsniveau | opdrachtstijl |
Onbekwaam, ongemotiveerd | Bekwaam, gemotiveerd |
Onbekwaam, gemotiveerd | Overtuigstijl |
Bekwaam, ongemotiveerd | Participatiestijl |
Bekwaam, gemotiveerd | Delegatiestijl |
Werksituatie
Elke werksituatie is anders en vraagt een andere manier van leidinggeven. Welke stijl van je het beste kunt gebruiken is afhankelijk van:
- De frequentie waarmee jij en je medewerker informatie moeten uitwisselen, om een taak goed te kunnen uitoefenen.
- De tijd die je als leidinggevende hebt om in te grijpen in een situatie.
- De mate van complexiteit van de werksituatie.
Een goede leidinggevende past zijn stijl van leidinggeven aan, aan de werksituatie. In het volgende schema zie je welke leiderschapsstijl past bij welke werksituatie.
Werksituatie | Effectieve leiderschapsstijl |
Er is veel interactie nodig voor een taak of Er is veel tijd voor het nemen van beslissingen of Het gaat om een complexe activiteit |
overtuigstijl of participatiestijl |
Er is weinig interactie nodig voor een taak of Er is weinig tijd voor het nemen van beslissingen of De activiteit is niet complex |
opdrachtstijl of delegatiestijl |
Lees meer over leidinggeven
- Wat is leidinggeven?
- Beoordelingsgesprek
- Conflict tussen leidinggevende en werknemer
- Conflicten tussen werknemers
- Functioneringsgesprek
- Leidinggeven aan de oudere werknemer
- Leidinggeven aan werknemer van dezelfde leeftijd
- Omgaan met kritiek
- Productiviteit personeel verbeteren door klantgericht communiceren
- Slim plannen is tijd winnen
- Stijlen van leidinggeven
- Stoppen met stijl
- Tips voor beginners
- Vergaderen zonder geklets
- Werkoverleg