Het behouden van medewerkers (retentie) is een van de belangrijkste aspecten bij het opzetten van een gezond bedrijf. 7 tips om werknemers te boeien en binden.
Een groot personeelsverloop is om vele redenen slecht voor je bedrijf: zowel de prestaties als de sfeer, productiviteit, betrokkenheid en winstgevendheid lijden eronder. Hoe ontwikkel je een langetermijnvisie voor het behouden van medewerkers (retentiemanagement)?
Personeel binden en boeien in een krappe arbeidsmarkt
Goede monteurs zijn moeilijk te vinden en dat is nog een understatement; vaklui zijn in sommige markten bijna onvindbaar. Er zijn meer (vaste) banen dan ooit en het tekort aan gekwalificeerde mensen om deze posities in te vullen is groot.
Hoe houd je medewerkers tevreden?
1. Maak een plan (retentiebeleid)
Werving en selectie kan duur zijn, dus is het belangrijk om vanaf het begin de juiste mensen aan te trekken. Tijd, geld en mankracht besteden aan recruitment is noodzakelijk, maar heb je ook een loyaliteitsprogramma om je personeel op de lange termijn te behouden en de retentiegraad omhoog te stuwen? Zorg dat er binnen jouw aanpak altijd aandacht is voor personeelsbehoud.
2. Neem vakmensen aan
De juiste mensen aannemen voor een functie in je bedrijf is essentieel om personeel op lange termijn te kunnen behouden. Er zijn heel wat factoren die een rol spelen, zoals carrièredoelen, werkervaring en de zogenoemde culturele fit. Om nog maar te zwijgen van het belang van het recruitmentproces, en hoe je sollicitatiegesprekken en tests inzet om noodzakelijke persoonlijke eigenschappen te identificeren.
Ga na of de kandidaten over de juiste vaardigheden en werkervaring beschikken. Doe geen valse beloftes. Een onjuist beeld van wat een baan inhoudt, kan ervoor zorgen dat een medewerker zich bedrogen voelt en het bedrijf wil verlaten.
3. Onboarding: welkomstpakket voor de nieuwe werknemer
De eerste indruk telt. Hoe nieuwe medewerkers zich aanpassen aan hun nieuwe werkplek, hangt sterk af van de eerste kennismaking met je bedrijf. Geef een warm welkom en doe een voorstellingsronde. Wijs een mentor of collega aan, zodat de nieuwe kracht aanspraak heeft en vragen kan stellen. Geef een rondleiding door het bedrijf, laat zien hoe het koffiezetapparaat werkt. Natuurlijk moet je je bezighouden met formaliteiten zoals papierwerk of bedrijfsbeleid, maar negeer de sociale kant niet.
4. Arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden
Vakmensen zijn trots op hun werk. Werken met moderne gereedschappen, (bij)scholing, en onderdeel zijn van een deskundig team gaan daarmee gepaard. En let wel: technici raken gefrustreerd als het werk niet goed is geregeld. Een goed uitgeruste werkplaats kan elke monteur laten schitteren, een slecht uitrusting laat zelfs de beste specialist onderpresteren. Arbeidsomstandigheden zijn dus bepalend. Wat heb je nodig om je werk goed te kunnen doen? Waar vragen je werknemers om?
Aantrekkelijke, ‘leuke’ secundaire arbeidsvoorwaarden hebben daarnaast een grote aantrekkingskracht en een positieve invloed op werknemers. Denk aan ontwikkelingsmogelijkheden, eventuele promoties, een ziektekostenverzekering, ouderschapsverlof, een goede pensioenregeling, bonusregelingen en flexibele werkroosters.
5. Train je leidinggevenden
De relatie tussen een uitvoerend technicus en zijn leidinggevende is enorm belangrijk. De meeste voormannen en hebben ruime praktijkervaring, maar zijn niet per se geschoold op het gebied van leidinggeven. Bied hen daarom trainingen voor personeelsmanagement aan, zodat ze leren hoe ze uitvoerend personeel moeten aansturen, ondersteunen en begeleiden.
6. Salaris
Het aanbieden van een marktconform salaris is een belangrijk middel om werknemers aan te trekken én behouden. Want hoewel de hoogte van het loon niet allesbepalend is, werken mensen om geld te verdienen, hun rekeningen te betalen en een goede levensstandaard te hebben. Je medewerkers verwachten salarisonderhandelingen en willen weten of er een kans bestaat op loonsverhoging. Met goede primaire arbeidsvoorwaarden laat je blijken dat je hen op waarde schat.
7. Dialoog
Houd de dialoog levend, voer maandelijkse of driemaandelijkse functioneringsgesprekken. Dit lijkt overdreven, maar zo houden je werknemers een scherpe blik op hun doelen. Communicatie werkt twee kanten op. Als werkgever kun je tijdens voortgangsgesprekken nagaan of een werknemer naar behoren presteert. Een medewerker krijgt de kans om met je te praten over eventuele problemen.
Sta je open voor de behoeften van werknemers? Luister naar je personeel en bied hen de kans en middelen om het werk goed te kunnen uitvoeren. Zo houd je je medewerkers tevreden en zorg je dat ze minder snel ontslag nemen.