Functioneringsgesprek
De volgende onderwerpen komen aan bod:
- Het stellen van doelen
- Wat gaat er goed?
- Wat kan worden verbeterd?
- Hoe kunnen verbeteringen tot stand worden gebracht?
In dit (jaar)gesprek wordt aandacht besteed aan de ontwikkeling van een loopbaan. Daarom maken we geen onderscheid met het zogenoemde loopbaangesprek.
Een functiegesprek is een open overlegsituatie. Een medewerker moet de vrijheid krijgen zich te uiten zonder dat dit van invloed is op zijn beoordelingsgesprek en/of salaris. Zowel werknemer als leidinggevende uiten zich met als doel de verhoging van de kwaliteit van het werk en het optimaliseren van de onderlinge samenwerking. Daarnaast is het de bedoeling dat eventuele knelpunten aan het licht komen en zo mogelijk weggenomen
Binnen dit type gesprekken is ook ruimte om de behoefte of noodzaak van een opleiding te bespreken en daarop actie te ondernemen.
Doel functioneringsgesprek
Opbouw functioneringsgesprek
- Agenda vaststellen
- Introductie
- Bespreek de punten van de medewerker
- Bespreek de punten van de leidinggevende
- Herhaal de gemaakte afspraken en zet ze op papier
- Afsluiten
Agenda functioneringsgesprek
Stel van tevoren een agenda op met een aantal gespreksonderwerpen en informeer de medewerker hierover, zodat deze zich kan voorbereiden en mogelijk nog andere agendapunten kan inbrengen.
Onderwerpen die aan bod kunnen komen zijn:
- De hoofdtaken waar de medewerker mee bezig is geweest.
- Zijn er taken bijgekomen of afgegaan sinds het laatste functioneringsgesprek?
- Hoe ervaart de medewerker zijn takenpakket?
- Hoe kijkt de medewerker tegen zijn functioneren aan?
- Hoe ervaart de chef het takenpakket van de medewerker?
- De behoefte aan scholing.
De leidinggevende maakt de afspraak minimaal 1 week van tevoren met de medewerker.
Voorbeeld gespreksopbouw
Introductie
- Zorg voor een ongedwongen start
- Inventariseer de gesprekspunten
- Stel de gesprekstijd vast
Bespreek de punten van de medewerker
- Vraag door totdat u zijn problemen begrijpt
- Laat de medewerker zoveel mogelijk zelf met oplossingen komen
- Noteer de problemen en oplossingen
Bespreek de punten van de leidinggevende
- Verduidelijk uw punten, toets of de medewerker u begrijpt
- Vraag naar zijn mening en mogelijke oplossingen
- Toets of hij achter de oplossingen staat
Zet de gemaakte afspraken op papier
- Herhaal de gemaakte afspraken
- Wees zo concreet mogelijk; stel vast wie wat doet en wanneer
- Leg de gemaakte afspraken vast en geef de medewerker een afschrift
Afsluiten
- Sluit het gesprek af met een evaluatie
- Maak een volgende afspraak
Lees meer over leidinggeven
- Wat is leidinggeven?
- Beoordelingsgesprek
- Conflict tussen leidinggevende en werknemer
- Conflicten tussen werknemers
- Leidinggeven aan de oudere werknemer
- Leidinggeven aan werknemer van dezelfde leeftijd
- Omgaan met kritiek
- Productiviteit personeel verbeteren door klantgericht communiceren
- Situationeel leidinggeven
- Slim plannen is tijd winnen
- Stijlen van leidinggeven
- Stoppen met stijl
- Tips voor beginners
- Vergaderen zonder geklets
- Werkoverleg