Aanpak debiteuren

Een goede aanpak van debiteurenbeheer begint met afspraken maken over :

  • kredietlimieten in geld en betalingstermijn (zeker voor onbekende nieuwe debiteuren)
  • een bedrag vooruit/cash/onder-rembours betalen.
  • wanneer overschrijdt debiteur uw grenzen ? (u op tijd leveren = debiteur op tijd betalen)

Als het een groter werk of grotere levering betreft, werk dan met deelfacturen/deelbetalingen.
U krijgt een beter beeld van de bereidheid om te betalen van uw debiteur.
Voor de aanvang van het werk of levering van goederen hoort de bevestiging getekend te zijn. Bij aflevering van de goederen of oplevering van het werk hoort de bon getekend te zijn. Dit voorkomt een hoop oneingheid bij een eventuele juridisch afwikkeling.

Na het versturen van de factuur begint vaak het lange wachten op de betaling.

In het buitenland is de betalingstermijn vaak langer dan in Nederland. Om uw wanbetalers eraan te herinneren dat uw factuur openstaat zal u op tijd en met regelmaat één, twee of drie aamaningen moeten versturen, per post, email of persoonlijk per telefoon of middels een bezoek.

Voorbeeld :
Dag 00 : factuur verstuurd naar debiteur per post / fax
Dag 05 : bellen met debiteur of de factuur is aangekomen / bekend is.
Dag 35 : eerste minnelijke aanmaning versturen per post / fax
Dag 40 : persoonlijk contact met debiteur middels telefoon of bezoek
Dag 45 : tweede minnelijke aanmaning versturen per post / fax
Dag 50 : persoonlijk contact met debiteur middels telefoon of bezoek
Dag 55 : stopzetten van leveringen
Dag 60 : laatse aanmaning met de mededeling dat de kwestie uit handen wordt gegeven

Vind je vaste baan

Al 28 jaar is WR het Werving en Selectie bureau voor vaste banen.