Conflicten tussen werknemers
Werknemers die een conflict hebben, moeten in principe zelf voor een oplossing zorgen. Als het mogelijk is, kunt u, de leidinggevende, de gesprekspartner zijn tussen de werknemers.
- Vraag aan de betrokken werknemers of ze bereid zijn hun verhaal te doen, zonder dat de andere werknemer het gesprek onderbreekt.
- Vat beide verhalen samen om vast te stellen wat het probleem precies is.
- Zo kunt u controleren wat het probleem is, zonder uw eigen mening hierin te leggen.
- Laat de medewerkers hierna zelf oplossingen voorstellen. Als ze geen oplossing hebben, kunt u zelf een oplossing voorstellen.
- Leg de oplossing vast op papier en spreek een periode af waarna gekeken wordt of het gewenste resultaat bereikt is.
- Veeg het probleem niet van tafel.
- Kies geen partij.
- Probeer niet het probleem te weerleggen.
- Pak het probleem constructief aan.
- Spreek niet met de medewerkers afzonderlijk om tot een oplossing komen.
Lees meer over leidinggeven
- Wat is leidinggeven?
- Beoordelingsgesprek
- Conflict tussen leidinggevende en werknemer
- Functioneringsgesprek
- Leidinggeven aan de oudere werknemer
- Leidinggeven aan werknemer van dezelfde leeftijd
- Omgaan met kritiek
- Productiviteit personeel verbeteren door klantgericht communiceren
- Situationeel leidinggeven
- Slim plannen is tijd winnen
- Stijlen van leidinggeven
- Stoppen met stijl
- Tips voor beginners
- Vergaderen zonder geklets
- Werkoverleg