Omgaan met kritiek
Kritiek ontvangen is veel moeilijker dan kritiek geven. Als leidinggevende is het wellicht nog moeilijker om kritiek te ontvangen.
- Laat blijken dat u een kritische houding kunt waarderen. Kritiek moet u immers als opbouwende feedback beschouwen.
- Leef u in in het standpunt van de medewerker. Dat helpt u de kritiek te waarderen.
- Als u de kritiek begrijpt en als terecht beschouwt, doe er dan iets mee.
- Vraag de medewerker de opbouwende kritiek te geven, zodra het nodig is, niet achteraf pas.
- Ga niet gelijk in de verdediging. Zodra u dat wilt doen, denk er dan aan dat alle kritiek opbouwende kritiek is.
Lees meer over leidinggeven
- Wat is leidinggeven?
- Beoordelingsgesprek
- Conflict tussen leidinggevende en werknemer
- Conflicten tussen werknemers
- Functioneringsgesprek
- Leidinggeven aan de oudere werknemer
- Leidinggeven aan werknemer van dezelfde leeftijd
- Productiviteit personeel verbeteren door klantgericht communiceren
- Situationeel leidinggeven
- Slim plannen is tijd winnen
- Stijlen van leidinggeven
- Stoppen met stijl
- Tips voor beginners
- Vergaderen zonder geklets
- Werkoverleg