Naar de inhoud springen
WR.nl logo
wr logo
  • Vacatures
    • Sollicitatieproces
    • Vacature alert
    • Sollicitatietips
  • Over ons
    • Het team
  • Voor werkgevers
    • Vacature aanmelden
    • Vast personeel
    • Detachering
    • Job marketing
  • Contact
  • Blog
  • Home
  • Tips
  • Stoppen met stijl

Stoppen met stijl

Als er een nederlaag moet worden erkend, is het zaak om voorzichtig alle opties af te wegen, stijl te tonen en weer zo soepel mogelijk over te gaan tot de orde van de dag.

Maak vooraf duidelijke afspraken

Bepaal zoveel mogelijk van tevoren wat er gebeurt als iets niet volgens plan verloopt. Vooral bij het aangaan van een samenwerking is het raadzaam om vooraf evaluatiemomenten in te lassen, wanneer knopen moeten worden doorgehakt en wat er moet gebeuren als de zaken niet volgens plan lopen. Afspraken over zulke evaluatiemomenten kunnen positief worden geformuleerd, maar zijn ondubbelzinnig over exit-scenario’s: ‘Wat te doen als’. Duidelijke afspraken vooraf behoeden een relatie voor schade achteraf. Als een en ander soepel, maar professioneel wordt afgehandeld, hoeft niets een nieuw zakelijk avontuur in de weg te staan.

Aarzel niet

Het moeizaam instandhouden van projecten of andere activiteiten kan leiden tot een onaanvaardbaar verlies van tijd, energie en geld. Alle betrokkenen zijn beter af als tijdig en zakelijk is besloten te stoppen. Tegen beter weten in naar een mislukking toewerken doet niemands cv goed. Toon besluitvaardigheid.

Geef fouten toe

Door de debacles rond Enron, Worldcom en Ahold is keihard duidelijk geworden waar het verbergen van mislukkingen toe kan leiden. Zeker als er tijdig en op zakelijke wijze beslissingen zijn genomen, is er geen enkele reden om informatie achter te houden.

Communiceer in stijl

Een zakelijke misstap kan over enkele jaren een aardige anekdote zijn. Een confrontatie met alle betrokkenen dwingt respect af. Neem het initiatief voor een plenaire vergadering, schrijf een memo dat aan helderheid niets te wensen overlaat en neem de tijd voor persoonlijke gesprekken. Uw optreden op een moeilijke dag maakt meer indruk op uw omgeving dan uw opgeruimde humeur toen er maandenlang geen vuiltje aan de lucht was.

Vergeet de pijn

Maak niet onnodig veel woorden vuil aan de mislukking. Als iemand vraagt naar het mislukte project, de ontslagen medewerker of de opgeheven onderneming, antwoord dan bondig en met respect. Breng het aanvankelijke enthousiasme in herinnering en zeg waarom het initiatief is mislukt. ‘Het was een prachtig idee, maar onze marketing was niet toerreikend voor die markt op dat moment.’

Denk aan uw karma

Voortvarende beslissingen van ondernemers of bestuurders zijn altijd ingrijpend voor de betrokkenen. De angst om in te grijpen of helder te communiceren komt vaak voort uit sympathie voor de betrokkenen. Maar het instandhouden van ongezonde zakelijke omstandigheden is ook ongezond voor de betrokkenen; een recept voor burn-out en frustraties. Inventariseer de talenten en help zoeken naar nieuwe uitdagingen in uw onderneming of uw netwerk. Zulke inspanningen zijn goed voor het zakelijke karma en worden in de toekomst dubbel en dwars terugbetaald. Het is verleidelijk om de problemen zo snel mogelijk achter u te laten, maar het is beter om alles losse stukjes zo veel mogelijk op te ruimen zodat ze u niet achtervolgen of leiden tot onverwachte kosten.

Kijk verder

Blijf ondernemen. Zoals iemand na een ongeluk met een paard of auto het beste meteen weer kan gaan rijden, zo kan een ondernemer ook het beste de draad zo snel mogelijk weer oppakken. Loop niet te hard van stapel om eventuele schade aan het imago of zelfbeeld te compenseren. Een mislukking is een onbetaalbare ervaring. Of het ook een waardevolle investering was, is aan u.

 

Lees meer over leidinggeven

  • Wat is leidinggeven?
  • Beoordelingsgesprek
  • Conflict tussen leidinggevende en werknemer
  • Conflicten tussen werknemers
  • Functioneringsgesprek
  • Leidinggeven aan de oudere werknemer
  • Leidinggeven aan werknemer van dezelfde leeftijd
  • Omgaan met kritiek
  • Productiviteit personeel verbeteren door klantgericht communiceren
  • Situationeel leidinggeven
  • Slim plannen is tijd winnen
  • Stijlen van leidinggeven
  • Tips voor beginners
  • Vergaderen zonder geklets
  • Werkoverleg

  • Vacatures
  • Sollicitatieproces
  • Sollicitatietips
  • Over ons
  • Vacature aanmelden
  • Vast personeel
  • Detachering
  • Producten
  • Contact
  • Blog

© 2023 WR

  • Vacatures
    • Sollicitatieproces
    • Vacature alert
    • Sollicitatietips
  • Over ons
    • Het team
  • Voor werkgevers
    • Vacature aanmelden
    • Vast personeel
    • Detachering
    • Onze producten
  • Contact
  • Blog